Allmänna villkor

Innehållsförteckning
Artikel 1 – Definitioner
Artikel 2 – Företagarens identitet
Artikel 3 – Tillämpning
Artikel 4 – Erbjudandet
Artikel 5 – Avtalet
Artikel 6 – Ångerrätt
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Artikel 9 – Priset
Artikel 10 – Utförande och garanti
Artikel 11 – Leverans och genomförande
Artikel 12 – Löpande avtal: Varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 13 – Betalning
Artikel 14 – Reklamationsförfarande
Artikel 15 – Tvister
Artikel 16 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser


I dessa allmänna villkor gäller följande definitioner:

Betänketid: Den period under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt. Läs mer om betänketiden.
Konsument: En fysisk person som inte handlar i sin yrkes- eller affärsverksamhet och som ingår ett distansavtal med företaget.
Dag: Kalenderdag.
Löpande avtal: Ett distansavtal som omfattar en serie av produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpförpliktelser är fördelade över en viss tidsperiod.
Varaktigt medium: Alla hjälpmedel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information riktad till honom personligen så att den kan konsulteras och återges oförändrat vid ett senare tillfälle.
Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att avbryta distansavtalet inom betänketiden.
Ångerformulär: Det standardformulär som företaget tillhandahåller och som konsumenten kan fylla i om denne vill utöva sin ångerrätt.
Företagare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster på distans till konsumenter.
Distansavtal: Ett avtal som ingås inom ramen för ett av företagaren organiserat system för försäljning på distans av varor och/eller tjänster, där en eller flera tekniker för distanskommunikation uteslutande används fram till och med avtalets ingående.
Distanskommunikationsteknik: Medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig i samma lokal.
Allmänna villkor: Dessa allmänna villkor för företagaren.


Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan företagaren och konsumenten.

  1. Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är möjligt på ett rimligt sätt, ska konsumenten informeras före distansavtalets ingående om var villkoren kan granskas och att de kostnadsfritt kommer att skickas till konsumenten så snart som möjligt på dennes begäran.
  2. Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten till dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke, göras tillgänglig elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan spara den på ett varaktigt medium. Om detta inte är möjligt på ett rimligt sätt, ska konsumenten informeras före distansavtalets ingående om var villkoren kan granskas elektroniskt och att de på begäran kostnadsfritt kan skickas elektroniskt eller på annat sätt.
  3. Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, ska punkterna 1 och 2 tillämpas på motsvarande sätt, och vid motstridiga villkor kan konsumenten alltid åberopa den mest fördelaktiga bestämmelsen för honom.
  4. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska avtalet och dessa villkor i övrigt förbli i kraft, och den aktuella bestämmelsen ska omedelbart ersättas i ömsesidigt samförstånd med en bestämmelse som ligger så nära den ursprungliga bestämmelsens syfte och innebörd som möjligt.
  5. Situationer som inte uttryckligen regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med ”andemeningen” i dessa villkor.
  6. Tvetydigheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med ”andemeningen” i dessa villkor.

Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, måste detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är ej bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att göra det möjligt för konsumenten att korrekt bedöma erbjudandet. Om företagaren använder bilder, ska dessa ge en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppsåtliga eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller upphävande av avtalet.
Produktbilder är en sann representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan dock inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med produkternas verkliga färger.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som gäller vid accepterandet av erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:

  • Priset inklusive skatter;
  • Eventuella fraktkostnader;
  • Hur avtalet ingås och vilka steg som krävs;
  • Om ångerrätt tillämpas eller ej;
  • Betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;
  • Tidsperioden för att acceptera erbjudandet eller den tidsperiod inom vilken företagaren garanterar priset;
  • Kostnaden för distanskommunikation om den baseras på en annan grund än den vanliga grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;
  • Om avtalet arkiveras efter dess ingående och, i så fall, på vilket sätt det kan konsulteras av konsumenten;
  • Hur konsumenten kan kontrollera och korrigera de uppgifter han har lämnat innan avtalet ingås;
  • Vilka andra språk än svenska som avtalet kan ingås på;
  • De uppförandekoder företagaren följer och hur konsumenten kan ta del av dessa elektroniskt; och
  • Minsta löptid för distansavtalet om det är ett löpande avtal.

Artikel 5 – Avtalet
Avtalet blir bindande i det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de fastställda villkoren, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av acceptansen. Så länge denna acceptans inte har bekräftats, kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda elektronisk dataöverföring och säkerställa en trygg webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Företagaren har rätt att, inom lagens ramar, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla andra relevanta fakta och faktorer som är nödvändiga för att ingå ett ansvarsfullt distansavtal. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet baserat på denna undersökning, har han rätt att avslå en beställning eller ställa särskilda villkor för dess utförande.

Företagaren ska ge konsumenten följande information skriftligen eller på ett varaktigt medium som konsumenten kan spara:

  • Företagarens besöksadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
  • Villkoren och proceduren för att konsumenten ska kunna utnyttja sin ångerrätt eller tydlig information om att ångerrätt inte gäller;
  • Information om garantier och befintlig kundservice;
  • Uppgifterna som anges i artikel 4.3, om dessa inte redan har tillhandahållits;
  • Villkoren för att säga upp avtalet om det är ett löpande avtal eller gäller för längre tid än ett år.

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid leverans av produkter:

  1. Vid köp av produkter har konsumenten rätt att utan att ange skäl häva avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten utsedd representant har mottagit produkten.
  2. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att bedöma om han vill behålla den. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten, med allt medföljande material och i ursprungligt skick och förpackning, enligt företagaren tydliga och rimliga instruktioner.
  3. Om konsumenten vill använda sin ångerrätt ska han meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter att ha mottagit produkten. Han kan göra detta genom att använda ångerformuläret eller via annat skriftligt meddelande, exempelvis e-post. Konsumenten ska därefter returnera produkten inom 14 dagar.

Allmänna Villkor – Ansvar för Adress och Leverans

  1. Felaktig adress:
    Kunden ansvarar fullt ut för att ange korrekt leveransadress vid beställning. Vi tar inget ansvar för förseningar, förluster eller skador på beställningen som beror på att kunden angett en felaktig leveransadress.

  2. Namn på brevlådan:
    Det är kundens ansvar att säkerställa att namnet på den angivna brevlådan matchar mottagarens namn. Om dessa namn inte stämmer överens kan paketet eventuellt inte levereras korrekt.

  3. Avvisande av leverans:
    Om kunden avvisar paketet vid leverans, oavsett orsak, har kunden ingen rätt till återbetalning av köpesumman. Om kunden inte vill behålla paketet måste det tas emot och returneras till TattooHealth. Ett returformulär kan begäras via e-post.

  4. Retur:
    Om kunden fortfarande vill ha paketet efter en felaktig leverans eller avvisande, erbjuder vi möjligheten att skicka paketet igen mot en avgift på €7,99. Denna avgift täcker kostnaderna för den nya leveransen.

  5. Avbeställning efter lagd beställning:
    När en beställning har lagts kan den inte avbeställas, eftersom paketen skickas direkt av en extern part. Vi tar inget ansvar för avbeställda beställningar efter att de har lagts.

  6. Ej hemma vid leverans, upphämtning på utlämningsställe:
    Om kunden inte är hemma vid leverans och paketet ska hämtas på ett utlämningsställe eller postkontor, är kunden ansvarig för att hämta paketet i tid. Kunden måste hämta paketet inom den angivna tidsfristen. Vid försummelse eller försenad hämtning tar vi inget ansvar för försening, förlust eller skada på paketet. Om kunden inte hämtar paketet i tid och därför inte får rätt till återbetalning, är vi inte skyldiga att återbetala köpesumman. Om kunden ändå vill få paketet, trots försenad hämtning, kan vi skicka det igen mot en avgift på €6,99, vilken täcker kostnaden för den nya leveransen.

Genom att göra en beställning hos oss accepterar kunden ovanstående villkor gällande leveransadress och leverans av beställda produkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor när som helst utan föregående meddelande. Kunden är ansvarig för att regelbundet kontrollera villkoren för ändringar.


Vid leverans av tjänster:

Konsumenten har rätt att häva avtalet inom minst 14 dagar från den dag avtalet ingicks, utan att ange skäl.
För att utnyttja ångerrätten ska konsumenten följa de tydliga och rimliga instruktioner som företagaren tillhandahåller vid erbjudandet eller senast vid leverans.


Artikel 7 – Kostnader vid Ångerrätt

  1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står han för returfrakten.
  2. Har konsumenten betalat något belopp, ska företagaren återbetala detta så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet, förutsatt att varan redan har returnerats eller att ett bevis på retur kan tillhandahållas. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som konsumenten använde, om inte en annan metod uttryckligen godkänts av konsumenten.
  3. Om produkten skadas på grund av felaktig hantering av konsumenten är han ansvarig för värdeminskningen.
  4. Konsumenten kan inte hållas ansvarig för värdeminskning om företagaren inte har tillhandahållit den lagstadgade informationen om ångerrätten.

Artikel 8 – Undantag från Ångerrätten

Företagaren kan undanta konsumenten från ångerrätten för produkter och tjänster enligt punkterna 2 och 3, förutsatt att detta tydligt angetts i erbjudandet innan avtalet ingicks.

Undantag för produkter:

  • Som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer.
  • Som är tydligt personliga.
  • Som på grund av sin natur inte kan returneras.
  • Som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Vars pris är beroende av finansmarknadens svängningar.
  • För enskilda tidningar och tidskrifter.
  • För ljud- och videoinspelningar eller datorprogram där konsumenten brutit förseglingen.
  • För hygienprodukter där förseglingen brutits.

Undantag för tjänster:

  • Som avser logi, transport, restaurang eller fritidsaktiviteter som ska utföras vid en viss tidpunkt eller period.
  • Som påbörjas med konsumentens uttryckliga samtycke före ångerfristens utgång.
  • För vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

Under den angivna giltighetstiden för erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändringar i momsavgifter.
Avvikande från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster med variabla priser, vars priser påverkas av fluktuationer på finansmarknaden, som företaget inte har någon kontroll över. Detta samband med fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.
Prisökningar inom 3 månader efter avtalsingående är endast tillåtna om de följer av lagstadgade krav eller föreskrifter.
Prisökningar som sker efter 3 månader från avtalets ingående är endast tillåtna om de fastställs av företagaren och:

  • De följer av lagstadgade krav eller föreskrifter; eller
  • Konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.
    De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.
    Alla priser är föremål för tryck- och skrivfel. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på lämplighet och/eller användbarhet samt de lagar och myndighetsbestämmelser som gäller vid avtalets ingående. Om så avtalats, garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som ges av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot företagaren baserat på avtalet.
Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter ska meddelas skriftligen till företagaren inom 2 månader efter leverans. Retur av produkterna bör ske i originalförpackning och i nyskick.
Företagarens garanti motsvarar tillverkarens garanti. Företagaren ansvarar dock aldrig för produkternas slutliga lämplighet för någon enskild användning av konsumenten, eller för någon rådgivning gällande användning eller applicering av produkterna.
Garantin gäller inte om:

  • Konsumenten har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna själv eller låtit tredje part reparera och/eller ändra dem;
  • De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med företagets och/eller förpackningens anvisningar;
  • Felaktigheten helt eller delvis beror på föreskrifter som staten utfärdat eller kommer att utfärda gällande materialens art eller kvalitet.

Artikel 11 – Leverans och genomförande

Företaget kommer att handla med största omsorg vid mottagandet och genomförandet av produktbeställningar samt vid bedömningen av förfrågningar om tjänsteleverans.
Leveransadressen är den adress som konsumenten har angett till företaget.
Under förutsättning av bestämmelserna i stycke 4 i denna artikel kommer företaget att genomföra mottagna beställningar så snabbt som möjligt, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan genomföras eller endast kan genomföras delvis, kommer konsumenten att informeras senast 30 dagar efter beställningen. I detta fall har konsumenten rätt att lösa upp avtalet utan kostnad. Konsumenten har inte rätt till ersättning.
Alla leveranstider är ungefärliga. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från de nämnda villkoren. Överskridande av en tidsfrist ger inte rätt till ersättning.
Vid en upplösning enligt stycke 3 i denna artikel återbetalar företaget det belopp som konsumenten har betalat så snabbt som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter upplösningen.
Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer företaget att försöka leverera en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att framgå tydligt och begripligt att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för retur skickas på företagets bekostnad.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger på företaget fram till dess att produkten överlämnas till konsumenten eller en företrädare som konsumenten tidigare har namngivit och meddelat företaget, om inte annat avtalats uttryckligen.
Beställ innan 17:00 idag, detta är en strävan men inte ett krav. Vi strävar efter att leverera ditt paket så snabbt som möjligt, men vi är beroende av leveransföretagen. På vardagar kan du förvänta dig att ditt paket levereras inom 1-2 arbetsdagar. På helger och helgdagar kan leveransföretagen variera.


Artikel 12 – Avtalets varaktighet: Längd, uppsägning och förnyelse

Uppsägning
Konsumenten kan säga upp ett tidsobestämt avtal om regelbundet leverans av varor (inklusive el) eller tjänster när som helst under iakttagande av gällande uppsägningsbestämmelser och med en maximal uppsägningstid på en månad.
Konsumenten kan säga upp ett tidsbestämt avtal, som gäller för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst vid avtalets slutdatum, under förutsättning att de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid om högst en månad följs.
Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i de föregående styckena:

  • När som helst utan att vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
  • I varje fall på samma sätt som det ursprungligen ingicks;
  • Alltid med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv.

Förlängning
Ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive elektricitet) eller tjänster kan inte förlängas eller förnyas tyst under en viss tid.
Trots ovanstående kan ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar förlängas tyst under en fast period om högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid slutet av förlängningen med en uppsägningstid om högst en månad.
Ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av varor eller tjänster kan endast förlängas tyst på obestämd tid om konsumenten kan säga upp det när som helst med en uppsägningstid om högst en månad, och uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet gäller för regelbundna leveranser av dagstidningar eller veckotidningar som sker mindre än en gång per månad.
Ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar som ingås inom ramen för ett introduktionsabonnemang (prova- eller introduktionsabonnemang) förnyas inte tyst och upphör automatiskt vid slutet av test- eller introduktionstiden.

Varaktighet
Om ett avtal har en längd på mer än ett år kan konsumenten när som helst säga upp avtalet efter ett år.

Artikel 13 – Betalning
Om inte annat avtalats, ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen enligt Artikel 6 stycke 1 börjat löpa. Vid avtal om tjänsteleverans börjar denna period efter att konsumenten mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten har en skyldighet att omedelbart meddela företaget om felaktigheter i de angivna eller nämnda betalningsuppgifterna.
Vid utebliven betalning från konsumenten har företaget rätt att, under förutsättning av lagstadgade begränsningar, debitera de rimliga kostnader som i förväg meddelats konsumenten.


Artikel 14 – Reklamationsförfarande
Företaget har ett tillräckligt kommunicerat reklamationsförfarande och hanterar klagomål enligt detta förfarande.
Klagomål om avtalets genomförande måste lämnas in till företaget inom 2 månader efter att konsumenten har upptäckt felen, och ska vara fullständigt och tydligt beskrivna.
Klagomål som lämnas till företaget besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om en reklamation kräver en längre handläggningstid, svarar företaget inom 14-dagarsfristen med en mottagningsbekräftelse och en information om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om reklamationen inte kan lösas i samförstånd, uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Vid klagomål ska konsumenten först kontakta företaget. Om webbshoppen är ansluten till Stichting WebwinkelKeur och klagomål inte kan lösas i samförstånd, ska konsumenten kontakta Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), som förmedlar utan kostnad. Kontrollera via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/ om denna webbshop har aktuell medlemskap. Om ingen lösning kan uppnås har konsumenten möjlighet att låta sin reklamation behandlas av den oberoende skiljedomstolen hos Stichting WebwinkelKeur; beslutet är bindande, och både företaget och konsumenten godtar detta bindande beslut. Inlämning av ett klagomål till denna skiljedomstol medför kostnader som konsumenten ska betala till den aktuella instansen. Det finns också möjlighet att lämna in klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).
Ett klagomål suspenderar inte företagets förpliktelser, såvida inte företaget uttryckligen anger något annat skriftligt.
Om ett klagomål anses vara berättigat av företaget kommer företaget att antingen kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna enligt eget val.


Artikel 15 – Tvister
För avtal mellan företaget och konsumenten, där dessa allmänna villkor gäller, ska enbart nederländsk lag tillämpas. Detta gäller även om konsumenten bor utomlands.
FN:s köplag (CISG) är inte tillämplig.


Artikel 16 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Ytterligare eller avvikande bestämmelser från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska dokumenteras skriftligt eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra dem på ett varaktigt medium.

0
    0
    Din kundvagn
    Din varukorg är tomTillbaka till butiken